maandag 2 april 2012

Hartelijk welkom

Hartelijk welkom.

U leest het eerste bericht uit een reeks – hopelijk een lange reeks – waarin ik verslag zal doen van mijn pogingen een min of meer duurzaam leven op te bouwen. Een duurzaam bestaan is allesbehalve vanzelfsprekend; veel van de benodigde technieken en vaardigheden vereisen een stevig beginkapitaal of technische kennis en training.
Door mijn beginkapitaal ben ik min of meer heen: een deel ervan heb ik verstandig besteed, een deel ervan heb ik aan onzinnige flauwekul verknald. Dit laatste deel - kenners van de menselijke natuur zullen zich hier niet over verbazen – was helaas het grootse.
Over mijn technische kennis en training kan ik kort zijn: die ontbreken vrijwel totaal.
Ik ben, kortom, niet bepaald in de beste positie om een duurzaam bestaan op te bouwen. Het is mogelijk, bijvoorbeeld, om een huis te bouwen dat evenveel energie opwekt als het verbruikt. Ook is het mogelijk een tuin aan te leggen die zichzelf min of meer in stand houdt, en die zonder enige vorm van kunstmest of gif, zonder tractor of landbouwmachines vrijwel evenveel voedsel oplevert als een grootschalige agri-technologische onderneming.
Deze mogelijkheden zijn echter alleen weggelegd voor mensen die een stuk grond tot hun beschikking hebben, en het kapitaal om aan bouwmaterialen of zaailingen te komen. Bovendien moet je technisch behoorlijk onderlegd zijn en hele groene vingers hebben. Ik ben redelijk succesvol in het ophangen van schilderijtjes en het indraaien van gloei- of spaarlampen, maar verder reikt mijn technische kennis niet. In het gelukkige bezit van groene vingers ben ik ook niet. Verre van! Vandaar dat ik dit blog heb vernoemd naar het lichaamsdeel dat het verst verwijderd ligt van mijn vingers (als ik mijn handen omhoog houd).
Over grootschalige, perfectionistische projecten zal ik het dus, naar verwachting, niet hebben in de jaren die voor ons liggen.
In plaats daarvan zal ik elke zondagavond verslag doen van mijn pogingen om binnen een beperkt budget te streven naar een duurzaam leven. Ik moet zowel mijn kapitaal als mijn vaardigheden, zeg maar, vanaf de grond opbouwen – vandaar de ondertitel van dit blog.
Mijn doelstelling is tweeledig: ten eerste zal ik u, lezer, informeren over mijn pogingen, zodat u de geslaagde ideeën kunt gebruiken en de mislukkingen vermijden. Ten tweede hoop ik dat u commentaar wilt geven op wat ik schrijf, en uw eigen ervaringen wilt delen met mij en eventuele andere lezers van dit blog.
Niemand weet hoelang het internet in zijn huidige vorm zal blijven bestaan. Er zijn mensen die beweren dat het door technologische vernieuwingen overbodig zal worden gemaakt; er zijn mensen die beweren dat het door energietekorten zal worden genekt. Ik kan niet in de toekomst kijken (als ik gedwongen zou worden mijn geld te verwedden op de uitkomst, weet ik waar ik mijn geld op in zou zetten - dat wel) maar ik kan wel de hoop uitspreken dat het internet lang genoeg zal blijven bestaan om u, lezer, en mijzelf een tijdlang te begeleiden op de weg die wij af zullen leggen op Groene Voeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten